چهار شنبه سوری

بازم سلام.

خوب قرار شد از این به بعد مطالبمون یه کم بهاری تر بشه و یه جورایی به عید ربط داشته باشه( البته نه همشون ).

یکی از آداب و رسومی که چند قدم مونده به عید معمولا در سراسر ایران عزیزمون برگزار میشه "چهارشنبه سوری" هست.

توی این مطلب یه کم میخوام درباره ی چهارشنبه سوری و فلسفه و قدمتش واستون بنویسم....

لطفا ادامه مطلب رو حتما بخونین.مطمئن هستم که خوشتون میاد....

چهارشنبه‌سوری نام جشنی است که تغییر یافته مراسم باستانی پنج روز آخر سال به نام پنجه دزدیده یا اندرگاه است. این جشن برگرفته از آیین زرتشتی است که ایرانیان از ۱۷۰۰ سال پیش از میلاد تاکنون در پنج روز آخر هر سال، آن را با برافروختن آتش و جشن و شادی در کنار آن برگزار می‌کنند.

در  گاه شماری زرتشتی یک سال شامل ۳۶۵ روز یا ۱۲ماه است که هر کدام دقیقاً ۳۰روز بوده و ۵ روز انتهایی سال جدا از ماه‌ها به‌حساب می‌آمده و "پنجه" نامیده‌می‌شود که البته در هر ۴ سال یک بار ۶ روز می‌شود. در این گاه‌شمار روزی به عنوان  چهارشنبه و به طورکلی ۷ روز هفته وجود ندارد بلکه ۳۰ روز ماه و ۵ روز انتهای سال هرکدام با نام خاصی نام‌گذاری می‌شود. ایرانیان قبل حمله تازیان این ۵ روز آخر سال را با روشن کردن آتش جشن می‌گرفتند و بر این اعتقاد بودند که در این ۵ روز ارواح درگذشتگان به زمین سفر می‌کنند و با همراه خانواده‌هایشان و برای آنها برکت، دوستی و پاکی در سال آینده طلب خواهندکرد ولی بعد از حمله تازیان به دلیل مخالفت‌های آن روزگار در برپایی این مراسم ایرانیان روز چهارشنبه را که نزد اعرابنحس بوده را انتخاب کردند و آتش افروزی در این روز را با نحسی آن روز توجیه کردند.

درشاهنامه فردوسی اشاره‌هایی درباره بزم چهارشنبه‌ای در نزدیکی نوروز وجود دارد که نشان دهنده کهن بودن این جشن است. مراسم سنتی مربوط به این جشن ملی، از دیرباز در فرهنگ سنتی مردمان ایران زنده نگاه داشته شده‌است.

واژه «چهارشنبه‌سوری» از دو واژهچهارشنبه که نام یکی از روزهای هفته‌است و سوری که به معنی سرخ است ساخته شده‌است. آتش بزرگی تا صبح زود و برآمدن خورشید روشن نگه داشته می‌شود که این آتش معمولا در بعد از ظهر زمانی که مردم آتش روشن می‌کنند و از آن می‌پرند آغاز می‌شود و در زمان پریدن می‌خوانند: "زردی من از تو، سرخی تو از من"  در واقع این جمله نشانگر یک تطهیر و پاک‌سازی مذهبی است که واژه «سوری» به معنی «سرخ» به آن اشاره دارد به بیان دیگر شما خواهان آن هستید که آتش تمام رنگ پریدیگی و زردی، بیماری و مشکلات شما را بگیرد و بجای آن سرخی و گرمی و نیرو به شما بدهد. چهارشنبه‌سوری جشنی نیست که وابسته به دین افراد باشد و در میان پارسیان یهودیو مسلمانان، ارمنی ‏ها، ترک ها، کردهاو زرتشتی ‏ها رواج دارد. در حقیقت این جشن و نقش بارز آتش در آن به علت احترام گذاشتن به دین زرتشتی است.

البته مراسمی که امروزه برپا می‌شود به طوری کلی متفاوت با آن روزگار است چون از نظر زرتشتیان آتش نماد مقدسی است و پریدن از روی آن به نوعی بی‌احترامی به آن نماد تلقی می‌شود.جشن آتش در واقع پیش درآمد جشن نوروزاست که نوید دهنده رسیدن بهار و تازه شدن طبیعت است    .

نظرات 2 + ارسال نظر
karimi جمعه 17 تیر‌ماه سال 1390 ساعت 16:27 http://www.tomorrow1.tk


برایتبدیل وبلاگ خود به سایت مانند(www.tomorrow1.tk)برای ما نظر بگذارید.

karimi جمعه 17 تیر‌ماه سال 1390 ساعت 16:28 http://www.tomorrow1.tk


برایتبدیل وبلاگ خود به سایت مانند(www.tomorrow1.tk)برای ما نظر بگذارید.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد